Stoc în depozitul Amazon (FBA) sau livrare direct la cumpărător (FBM) – Aspecte pro și contra

Notă: Acest articol se referă în primul rând la trimiterea produselor din România.

În articolul anterior am prezentat niște idei și recomandări care implicau cele două posibilități de livrare oferite de Amazon.com: Fulfilled By Amazon (FBA) și Fulfilled By Merchant (FBM). Amândouă au avantaje și dezavantaje, și chiar dacă ar fi ideal să ajungi să folosești doar FBA de la un punct, pentru unele produse se vor folosi amândouă în paralel tot timpul.

Stoc în depozitul Amazon (FBA)

Amazon.com are niște depozite imense pe tot teritoriul SUA și produsele pot ajunge la orice cumpărător în câteva zile. Primul pas când vrei să trimiți un stoc la depozit este să creezi un „shipment” în contul de vânzător.

După introducerea numărului total de produse pe care vrei să le trimiți, un algoritm le va distribui în mai multe depozite, în funcție de cererea pentru acea categorie de produse în fiecare zonă. De exemplu dacă vrei să trimiți 100 de produse, o distribuire ar putea arăta așa: 25 în Texas, 38 în California și 37 în Virginia.

Modificare ulterioară: Poți alege să nu ți se împartă produsele la mai multe depozite. Opțiunea o găsești la Settings / Fulfillment by Amazon / Inbound Settings / Inventory Placement Option. Implicit e Distributed Inventory Placement, adică să le împartă, dar dacă alegi Inventory Placement Service se va asigna un singur depozit. Însă cu opțiunea asta va crește taxa FBA per unitate.

De asemenea vei primi niște coduri de bare pe care să le lipești pe fiecare produs în parte și pe fiecare cutie care va conține un lot pentru un anumit depozit.

Pro

  • Timp scurt de livrare: produsele tale se vor distribui la mai multe depozite care să acopere cât mai eficient teritoriul SUA. Deci timpul de livrare din momentul cumpărării până ajunge la cumpărător va fi de 1-2 zile.
  • Amazon se ocupă de tot procesul: o dată ce produsul s-a livrat, nu s-a terminat neapărat procesul de vânzare. Conform politicii de retururi Amazon, cumpărătorul are dreptul timp de 30 de zile să solicite returnarea produsului, fără vreun motiv întemeiat. Amazon se va ocupa de comunicarea cu clientul, adăugarea produsul înapoi în depozit și returnarea banilor.
  • Ranking mai bun (aparent): nu e o informație oficială, ci o observație a mea și a altor vânzători. Se pare că o dată ce sunt trecute la FBA, produsele primesc un mic „avânt” în lista de rezultate ale căutărilor.

Contra

  • Investiție inițială: trebuie să pregătești un stoc, deci să trimiți mai multe produse o data. Așadar vei investi o sumă mai mare de bani din start.
  • Investiție și mai mare dacă ai variante: dacă produsul tău poate fi cumpărat în mai multe variante (culoare, mărime etc.) și vrei să le oferi pe toate din depozit, va trebui să pornești cu o sumă și mai mare.

Livrare direct la cumpărător (FBM)

Pentru a trimite fiecare produs în parte va trebui un pic mai mult efort pe partea de logistică, dar ar putea fi o variantă ok la început pentru a testa dacă un produs se vinde. Se poate folosi întâi Poșta Română, dar pe termen lung va trebui apelat la o firmă de curierat internațional.

Costul de livrare poate fi afișat pe pagina produsului separat de preț sau îl poți include în prețul final al produsului. Din experiență, e o idee mai bună să incluzi livrarea în prețul produsului. Acel „FREE Shipping” care va apărea pe pagină în cazul ăsta va atrage cumpărători în plus.

Pro

  • Investiție inițială zero: poți cumpăra/produce în momentul în care știi ca deja că produsul s-a vândut.
  • Număr mare de variante: toate variantele existente vor fi disponibile și pe Amazon.com. Notă: poți seta unele variante ca FBA, și altele FBM, ceea ce e o idee bună. De asemenea, unii clienți pot avea cereri de modificare a produsului, și va fi posibil să le satisfaci.

Contra

  • Timp mare de livrare: în articolul anterior se poate vedea că timpul de livrare poate ajunge și la 30 zile, ceea ce îi va „alunga” pe unii clienți.
  • Cost mai mare: va costa mai mult pe unitate decât atunci când trimiți mai multe produse odată pentru că atât poșta cât și curierii au un cost inițial standard pe colet, la care se adaugă costul pe greutate/volum.
  • Customer service: nemulțumirile cumpărătorilor vor ajunge la tine. Vei primi note pentru calitatea serviciilor (calitatea comunicării, ambalajul, timpul de livrare – chiar dacă de obicei ține de curier) și în cazul unei medii prea mici vei fi penalizat de Amazon.com, adică vei coborî în lista de rezultate, sau chiar produsele tale vor fi ascunse pentru câteva zile.
  • Complicat cu retururile: cumpărătorii se așteaptă să poată returna produsul în 30 de zile de la cumpărare, fără vreun motiv întemeiat, și să primească toți banii înapoi. Unii vor face cererea de retur (Return Request) și atunci tu va trebui să o autorizezi în maxim 48 de ore. Atunci ai două variante:
    • Returnezi banii și lași produsul clientului, deci pierdere 100% pentru tine.
    • Pre-plătești livrarea înpoi în România și trimiți clientului eticheta pre-plătită (USPS, UPS și alții oferă facilitatea asta pe site-urile lor). Deci pierderea ta va fi costul livrării înapoi.

Din proprie experiență, procentul de cumpărători care vor să returneze produsul fără motiv întemeiat (no longer needed) va fi destul de mic (1-2%). Amazon.com nu permite vânzătorilor internaționali să ceară plata de către cumpărător a livrarii înapoi în țara de origine, de aceea sunt cele două variante.

Eu personal am lăsat produsul cumpărătorului până acum și am returnat banii. E o pierdere care va fi amortizată din profit.

Recent mi-a venit următoarea idee: să creez un shipment FBA de 1 produs, să îi cer cumpărătorului să printeze și să lipească pe cutie codurile de bare necesare și să trimită returul la adresa depozitului. Am încercat asta de 2 ori până acum: o dată clientul nu a lipit codurile și produsul nu a fost identificat la depozit, deci e pierdut undeva, iar o dată s-a răzgândit cumpărătorul și nu a mai vrut returnarea.

Deci o să vin cu noutăți despre asta pe măsură ce apar. Teoretic ar fi o eliminare elegantă a unui aspect negativ în FBM.

Recomandare: Abonează-te la newsletter pentru a primi articolele care vor apărea aici, dar cu o săptămână înainte. De asemenea, acolo voi trimite informații exclusive care nu vor apărea pe blog!