Tutoriale

Amazon și Facebook fac casă bună împreună

Să vinzi produse fizice pe Amazon este cel mai simplu și eficient mod de a începe o afacere pe partea de e-commerce… avantajele cred că le-am expus în detaliu de-alungul timpului prin aceste articole.

Însă faptul că, la urma urmei, ești doar un membru al unei platforme are niște dezavantaje evidente:

  • Clienții sunt ai Amazon, nu ai tăi, deci nu îi poți contacta după bunul plac.
  • Trebuie să te supui regulilor Amazon, și trebuie să fii la curent cu cele mai noi schimbări.
  • Dacă nu te supui regulilor, riști să ai magazinul suspendat.

Așadar, mai devreme sau mai târziu, pentru a avea o afacere matură, va trebui să-ți „declari independența” printr-un site propriu de e-commerce.

Dar să câștigi încrederea oamenilor să-și lase banii pe „celmaicoolbrand.com” este greu, de aceea vindem pe Amazon în primul rând, nu?

Da, nu va fi simplu, dar din fericire există o metodă prin care poți folosi baza de clienți Amazon pentru a avea un „start din alergare” atunci când îți lansezi propriul magazin online.

Aici ne ajută Facebook și funcționalitatea sa de „custom audience”. Pe scurt, putem face în felul următor:

  1. Extragem o listă de clienți de pe Amazon, care conține: nume, prenume, oraș, cod poștal, țară.
  2. Uploadăm lista pe Facebook, iar sistemul de inteligență artificială al platformei asociază datele cu conturi de Facebook.
  3. Avem o audiență cu profilele de Facebook ale cumpărătorilor noștri de pe Amazon (în jur de 80% se vor asocia cu succes).

Această audiență o putem folosi așa cum e, sau putem crea o audiență „lookalike” care va conține milioane de persoane similare cu clienții noștri. Sunt mai multe variante prin care putem valorifica audiența, în afară de promovarea propriului site: promovarea listing-ului Amazon direct sau a paginii magazinului (storefront), promovarea de oferte cu cupoane de reducere (Facebook offers), sau crearea de audiențe ManyChat prin engagement (mai mult despre asta în curând).

Iată pașii prin care vei extrage lista de cumpărători Amazon într-un format agreat de Facebook:

1. Log in în Seller Central și click pe Reports / Fulfillment

2. Click pe Amazon Fulfilled Shipments

3. Descărcăm raportul pe o lună

Acest tip de raport se poate genera pentru o perioadă de maxim o lună. Așadar, va trebui să descărcăm câte un raport pentru fiecare lună în care am vândut pe Amazon. Pare mult de muncă dar durează câteva secunde pentru fiecare raport, și acest lucru trebuie făcut o singură dată.

La „Event Date” alegem „Exact dates” și selectăm prima și ultima zi a perioadei. Se consideră o luna ca fiind 30 de zile, deci atenție la lunile cu 31 de zile, de exemplu dacă prima zi e 5 iulie, ultima trebuie să fie 4 august.

4. Așteptăm să se proceseze raportul

Între timp putem solicita restul rapoartelor.

5. Primim o notificare că raportul este gata

6. Descărcăm raportul

Facem click pe butonul „Download” și descărcăm raportul, care este un fișier de tip text (tab-delimited).

7. Deschidem raportul în Excel

Alegem ca și filtru „Text Files”.

8. Text Import Wizard

În fereastra care se deschide, pentru „Original data type” alegem „Delimited”.

Apoi pentru „Delimiters” alegem „Tab” și facem click pe „Finish”.

9. Unim toate rapoarte într-unul singur

Repetăm pașii anteriori pentru fiecare lună și copiem întreg conținutul fiecărui raport, apoi îl inserăm într-un tabel comun. Evident, nu copiem primul rând (capul de tabel) din fiecare raport, ci lăsăm doar capul de tabel existent.

10. Ștergem coloanele de care nu avem nevoie

Raportul are multe informații, dar nouă ne trebuiesc doar câteva, așadar ștergem următoarele coloane:

  • A (Amazon Order Id) – M (Buyer Phone Number)
  • B (Title) – K (Ship Service Level)
  • J (Shipping Phone Number) – Y (Sales Channel)

11. Filtrăm dacă e nevoie

Chiar dacă nu e necesară pentru Facebook, am lăsat intenționat coloana „Merchant SKU” în tabel. Dacă vinzi mai multe produse, e posibil să vrei să extragi doar clienții unui anumit produs. Pentru asta vom porni filtrarea în Excel (Data / Filter).

Apoi putem face click pe titlul coloanei „Merchant SKU” și alege pentru care SKU dorim să afișăm date.

12. Tabelul final

După filtrare, selectăm și copiem tot conținutul tabelului, fără primul rând (capul de tabel) și prima coloană (SKU). Inserăm acest conținut într-un nou tabel Excel. Acesta va fi fișierul pe care îl vom uploada pe Facebook, și el nu trebuie să aibă cap de tabel.

13. Separăm numele și prenumele

Facebook acceptă doar colanele cu prenume și nume de familie separate, nu numele complet. Pentru a le separa vom folosi un artificiu din Excel:

  1. Inserăm 2 coloane noi după prima coloană (cea cu numele).
  2. În prima celulă din coloana B (prenume) introducem: =LEFT(A1,FIND(” „,A1)-1)
  3. În prima celulă din coloana C (nume de familie) introducem: =SUBSTITUTE(A1, CONCATENATE(B1, ” „), „”)
  4. Tragem celulele cu formule în jos pentru a se aplica întregului tabel.

14. Verificare și corectare

Trecem cu privirea prin tot tabelul și verificăm dacă sunt locuri unde apare „#VALUE!”. Acolo numele nu conține spații (cumpărătorul a trecut doar prenumele) și formulele au dat eroare. Vom șterge conținutul eronat din coloana cu numele de familie și vom introduce numele original în coloana cu prenumele.

Notă: există cazuri în care numele complet e format din 3 părți, cu inițială mijlocie (John H Smith), sau chiar din mai multe părți. Formula va extrage prima parte ca prenume și va lăsa restul ca nume de familie. Algoritmul Facebook e destul de avansat pentru a se descurca cu aceste date.

Am obținut numele și prenumele, dar acum trebuie să facem curat. Coloanele noi conțin formule, dar nouă ne trebuie valorile, deci facem așa:

  1. Inserăm din nou 2 coloane noi după cele două pe care tocmai le-am completat (prenume, nume de familie).
  2. Selectăm conținutul celor 2 coloane.
  3. Facem Copy și „Paste Values” în noile coloane.

Apoi ștergem coloanele A, B și C pentru a rămâne doar cu informațiile care ne trebuie. Opțional, putem șterge cele 3 coloane „Shipping Address” deoarce Facebook nu are nevoie de ele (alternativ, le putem exclude la upload).

15. Salvăm fișierul CSV

Salvăm fișierul și la „Save as type” alegem „CSV”.

Atât pentru astăzi, în următorul articol voi descrie procesul de a crea un „custom audience” pe Facebook cu acest fișier CSV.

Recomandare: Abonează-te la newsletter pentru a primi articolele care vor apărea aici, dar cu o săptămână înainte. De asemenea, acolo voi trimite informații exclusive care nu vor apărea pe blog!
Tags
Show More
Cartea in format electronic Vanzarea pe Amazon - Sprint sau Maraton

Related Articles

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.