Administrative

Cum activez pe Amazon? Persoană fizică? Firmă în România? Firmă în SUA?

Notă: Acest articol este extras din cartea „Vânzarea pe Amazon – Sprint sau Maraton?”

Primul lucru la care se împotmolesc mulți este că nu știu ce formă juridică să aibă atunci când își deschid contul de Amazon Seller: Persoană fizică? Firmă în România? Firmă în SUA?

Să trecem un pic prin cele 3 opțiuni enumerate mai sus:

1. Firmă în SUA

Încep cu varianta cea mai puțin cunoscută mie, și cea mai scumpă. Contra unei sume „modice” de aproximativ $500, poți angaja o firmă găsită online să îți deschidă un LLC (Limited Liability Company – același lucru cu SRL la noi) în SUA. Pentru niște avantaje fiscale, majoritatea cetățenilor străini își deschid LLC-uri în statul Delaware. O căutare pe Google după „Delaware LLC” îți va returna mai multe servicii care se ocupă de înființări de astfel de firme.

După asta va trebui să angajezi și un contabil tot în SUA, care pe lângă calculu taxelor te va ajuta și să repatriezi profitul. Eu consider varianta asta un pic peste mână, dar are niște avantaje:

  • E mai simplu să-ți vinzi compania dacă la un moment dat decizi să faci asta.
  • Amazon oferă o linie de credit avantajoasă companiilor americane.

2. Firmă în România

Asta e varianta sub care funcționează afacerea mea în acest moment. Îți deschizi un SRL cu cod CAEN 4791 ca pentru un magazin online obișnuit, și angajezi o firmă de contabilitate din România specializată pe Amazon. O căutare după „contabilitate Amazon” pe Google îți va returna cel puțin o astfel de firmă.

Îți recomand să nu petreci prea mult timp înțelegând 100% toate mecanismele de contabilitate pentru că nu asta e treaba ta, ci treaba ta e să faci afacerea să meargă. Asta am făcut și eu, dar cunosc următoarele detalii:

  • Amazon îți oferă detalii despre fiecare client și în baza lor tu faci fiecare factură către clientul final (nu către Amazon).
  • Firma e bine să fie plătitoare de TVA pentru că altfel Amazon îți va încasa TVA 19% pentru serviciile pe care ți le facturează: abonament lunar al contului professional, comision vânzare, taxe FBA, costuri publicitate și altele.
  • Poți merge și pe PFA, dar cel mai mare dezavantaj aici e că ai răspundere totală asupra afacerii. De exemplu dacă un client te dă în judecată, se vor pune la bătaie toate proprietățile personale în cazul unei despăgubiri.

3. Persoană fizică

Modificare ulterioară: Amazon.com permite și persoanelor fizice să își facă cont de Seller de tipul Professional.

Amazon.com permite acest lucru pentru că legile fiscale din SUA sunt un pic mai simple, iar orice persoanză fizică poate desfășura mici activități comerciale. Ei vor trebui însă să aplice pentru un cod EIN (un fel de CUI) la IRS (fiscul american), devenind practic ca un fel de PFA la noi.Controlul traseului banilor în SUA este foarte bine pus la punct și, chiar dacă e un pic mai simplu să activezi ca persoană fizică, Amazon va declara toate veniturile către IRS și se vor impune niște impozite automat.

Revenind la „ograda” noastră, prin extensie, Amazon.com permite persoanelor fizice din orice țară să devină vânzători. Prin procesul de înscriere, compania Amazon renunță la orice responsabilitate legată de declararea sumelor transferate către persoanele din alte țări decât SUA, deci această responsabilitate este în întregime a vânzătorului.

Astfel, dacă activezi ca și persoană fizică română, va trebui să declari veniturile la ANAF. Problema este că astfel de activități comerciale nu vor fi permise fără a avea măcar un PFA.

Dacă te gândești la varianta să nu declari veniturile pentru că oricum le vei încasa într-un cont intermediar (Payoneer, World First etc. – despre asta imediat), sau la început vor fi relativ mici si nu vor „bate la ochi”, și asta devine tot mai riscant.

Recent, în 2017, probabil la presiunea Uniunii Europene în privința corupției din România (apropo, platformele Amazon din Europa nu acceptă persoane fizice ca și vânzători), s-a înființat Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor.

Ei au demarat un proiect de lege cu scopul declarat de a preveni neplata impozitelor pentru venituri obținute din străinătate. Astfel, organizații internaționale, cum ar fi bănci sau intermediari de plăți (ca Payoneer și World First) vor comunica cu statul român și se vor afla sumele pe care le încasezi.

Nu pot să ascund faptul că până recent am recomandat startul afacerii ca persoană fizică, și chiar eu am făcut asta în 2015, dar în ultima vreme a devenit din ce în ce mai riscant și nu pot să-mi asum responsabilitatea pentru a da un astfel de sfat.

Din punctul meu de vedere e o veste bună: lucrurile încep să devină normale și legale în România.

Când ai treabă cu TVA

  • Pentru banii încasați pe produsele vândute nu se va percepe TVA de la clienții finali pentru că în SUA nu există așa o taxă.
  • În schimb pentru că ești rezident al unei țări din UE, Amazon se obligă să îți adauge TVA la serviciile pe care ți le facturează (19% pentru România).
  • Adăugarea TVA se va face doar pentru persoane fizice sau SRL-uri neplătitoare de TVA.
  • Așadar ca să nu pierzi niște bani, e recomandat să îți faci la un moment dat SRL plătitor de TVA.
  • În momentul când ai firma, poți introduce datele firmei la Settings / Account Info sub secțiunile „Legal Entity” și „Business Address” și codul TVA la „Tax Information”.
  • Din acel moment, Amazon nu va mai adăuga TVA facturilor emise către tine.

Sales Tax

SUA are un sistem de taxare asemănător cu TVA-ul european, la nivel de stat. Cinci state nu au Sales Tax: Alaska, Delaware, Montana, New Hampshire și Oregon, în rest toate au, și e între 4% și 10%.

E o poveste lungă legată de Sales Tax, dar ce trebuie să știi e că:

  • E o taxă de tipul „activ”, trebuie tu ca și comerciant să declari ce vânzări ai avut în fiecare stat și să-ți calculezi taxele, altfel nu te va întreba nimeni de ele.
  • Verificări ale fiscului american (IRS) se fac doar pentru volumuri de vânzări care bat la ochi, de ordinul a peste $100.000/lună pentru un singur stat.
  • Nu trebuie să te stresezi la început legat de asta, iar după ce îți faci firmă se va ocupa contabilul în cazul în care consideră că e necesar.
Recomandare: Abonează-te la newsletter pentru a primi articolele care vor apărea aici, dar cu o săptămână înainte. De asemenea, acolo voi trimite informații exclusive care nu vor apărea pe blog!
Tags
Show More
Cartea in format electronic Vanzarea pe Amazon - Sprint sau Maraton

35 Comments

  1. Buna, in paragraful 3 zici; ”Amazon.com permite și persoanelor fizice să își facă cont de Seller de tipul Professional (mai există cont de tipul Individual, despre asta un pic mai târziu). Dacă nu ai încă firmă, asta e varianta pe care o recomand, pentru că procesul de a îți face firmă consumă timp și bani.”
    Vrei sa spui ca daca nu ai firma poti lucra la inceput ca PFA?

    1. PFA este tot persoana juridica, la fel ca si firma (SRL), deci nu despre asta e vorba in acel paragraf. Acolo vorbesc de persoana fizica: poti deschide cont de Amazon seller pe numele tau, fara sa ai vreo entitate juridica.

  2. Buna ziua
    As vrea sa îmi deschid un cont pe Amazon-seller dar nu prea inteleg traseul produsului.
    Mai exact,eu îl cumpăr de pe un site și apoi ce fac cu el? Sau cum se procedează? Eu voi fi destinatarul și apoi îl voi livra către cumpărătorii de pe Amazon sau Amazon va fi destinatarul și ei îl vor livra către cumpărător?

      1. Mulțumesc pentru raspuns chiar mi-a fost de folos.
        Următoarea întrebare ar fi dacă eu ar trebui sa plătesc anumite taxe către stat la toată afacerea asta și dacă da,care sunt pașii de urmat pentru a fi in legalitate?

      2. Ca si persoana fizica poti sa eviti taxele la inceput. Dupa cum scrie in articol, legal este o zona gri, în care se poate considera că vinzi produse din propria colecție pe site-uri de anunțuri (asemănător cu Okazii, OLX etc.).

        Dar dupa ce ai validat afacerea, deci incepi sa incasezi bani regulat si vrei sa o dezvolti, e bine sa treci pe firma.

  3. Buna ziua,

    Va urmaresc cu interes si ma bucur ca exista un indrumator ca dvs care sustine incepatorii!
    Incerc de vreo 2 luni sa deschid contul de Amazon, fara succes.. Le-am tot trimis buletinul scanat si extrasul de cont al firmei mele si imi tot refuza aplicatia… Am trimis copie buletin, dupa cum solicita ei, si extras cont pe Raiffeisen si pe Payoneer.. Or fi probleme pt ca nu coincide numele meu din buletin cu datele din extras?:)) Doar nu sunt roboti sa nu gandeasca, pe aceste acte fiind aceeasi adresa.. va rog sa ma ajutati, daca ati mai intalnit problema!
    Multumesc mult!

    1. Buna Carmen, cel mai „la sigur” este ca toate cele 3 adrese sa coincida:
      – adresa introdusa la inscriere
      – adresa din buletin
      – adresa de pe extras

      Daca adresa din buletin nu poate fi aceeasi cu cea de pe extras (dar totusi prin Payoneer poti rezolva usor asta), atunci e important macar ca adresa introdusa la inscriere sa coincida cu adresa de pe extras.
      Sa ne amintim ca extrasul e „proof of address”.

  4. Buna,
    eu de curand am primit invitatia pe amazon hand made si am reusit sa inregistrez profilul de seller. Am completat formularele ca si SRL neplatitor de tva. Acum trebuie sa fac validarea. Intrebarile mele sunt:

    1. daca sunt srl trebuie sa le trimit CUI-ul firmei si extrasul bancar pe ultimele trei luni? sau e nevoie si de copie buletin? cuiul trebuie sa il duc la traducator autorizat ca sa fie in limba engleza?

    2. adresa mea din buletin nu este aceeasi cu adresa firmei. insa adresa firmei si cea de pe extras este aceeasi. Poate sa fie asta o problema??

    Multumesc anticipat pentru raspunsuri!

    1. Buna Csilla,

      1. Aici depinde de angajatul Amazon care se ocupa de cazul tau. Recomand sa incerci pentru inceput sa uploadezi CUI in romana si buletinul tau ca si reprezentant. Daca CUI-ul este respins pe motiv ca trebuie sa fie in engleza, atunci va trebui tradus si legalizat.

      2. La proof of address, unde se cere extrasul de cont, este important ca adresa de pe extras sa fie aceeasi cu cea introdusa la inscriere. In rest, poate sa fie diferita de cea din buletin. Nu are importanta pe ce perioada e extrasul. Si aici e posibil sa existe probleme daca extrasul este in romana. Ca si rezolvare, in loc de traducere legalizata, recomand varianta de a deschide cont Payoneer pentru firma, este gratis si ofera extrase de cont in engleza.

    1. Din pacate conturile PayPal nu sunt considerate conturi bancare, deci nu se poate.
      Intermediarii ca Payoneer iti deschid efectiv un cont la o banca americana recunoscuta, cum ar fi Citi Bank.

      1. ok. multumesc! daca totusi raman la varianta de a traduce extrasul, trebuie sa traduc toate paginile extrasului de pe o luna sau ajunge sa traduc un Raport tranzactii pe perioada mai scurta care se incadreaza intr-o pagina?

  5. Buna ziua.
    Va rog frumos sa ma lamuriti intr-o privinta. Daca ma apuc sa vand pe Amazon ca persoana fizica si vanzarile mele nu depasesc 5000 $/luna cati bani imi revin mie (mai precis, cu cat raman eu)??? Ce taxe imi retine Amazon si statul american, concret ?!

    1. Amazon retine un comision de 15% din fiecare vanzare (pentru majoritatea categoriilor).
      In rest, mai exista taxele FBA (depozitare, manipulare, livrare) care depind de greutatea si dimensiunea produsului (minim $3).

      Pentru ca nu ai o prezenta fizica in SUA, statul american nu va pretinde nicio taxa.

      In rest, vor fi costuri de promovare folosind platforma de reclame Amazon (PPC), unde depinde de tine cat investesti.

      Legat de bugetul pentru startul afacerii si evolutia de la inceput, recomand seria de articole care incepe cu acesta: https://amazon-seller.ro/pot-sa-incep-o-afacere-cu-produse-fizice-pe-amazon-cu-suma-cu-3-zero-uri-da-dar/

      De asemenea, am lansat recent o unealta de calcul al bugetului: https://amazon-seller.ro/ai-gasit-un-produs-bun-de-vandut-pe-amazon-afla-in-cateva-secunde-bugetul-necesar-pentru-a-l-lansa/

      1. Buna ziua.
        Revin cu o intrebare legata de publicitatea pe Amazon. Suma de 100$/luna este suficienta pentru o publicitate EFICIENTA la un supliment alimentar???

      2. Acei $100 o sa-ti aduca cateva vanzari, dar ma indoiesc ca va fi un numar satisfacator pentru o luna. Mai ales ca nisa de suplimente alimentare din cate stiu este foarte competitiva. De altfel, nici nu recomand patrunderea pe aceasta nisa ca un vanzator incepator.

        Bugetul de publicitate (PPC) depinde de pretul pe click pentru cuvintele cheie targetate. Nisele cu cerere mare au de obicei un cost pe click mai mare dictat de jucatorii mari de pe piata.

        Costul pe click se poate estima dinaintea lansarii afacerii, mai multe detalii aici: https://amazon-seller.ro/ai-gasit-un-produs-bun-de-vandut-pe-amazon-afla-in-cateva-secunde-bugetul-necesar-pentru-a-l-lansa/

  6. Pentru a vinde pe Amazon si pe Ebay in US am nevoie sa aplic pentru EIN number ? Cum sa procedez daca unii suppliers ma intreaba de EIN number si dovada ca am firma platitoare de TVA?

    1. Daca vinzi ca si firma sau persoana fizica din Romania, nu este nevoie de EIN.
      Daca iti faci LLC (firma in SUA), din cate stiu vei primi EIN automat (un fel de CUI la noi).

      Nu am intalnit cazuri in care pe furnizori ii intereseaza astfel de detalii.

  7. Imi pare rau dar nu inteleg la ce va referiti aici:Pentru banii încasați pe produsele vândute nu se va percepe TVA de la clienții finali pentru că în SUA nu există așa o taxă.Adica cu ce ar fi diferit daca vand produsul in Germania sa zicem.Multumesc

    1. Acest articol si blogul Amazon Seller Romania in general se axeaza pe vanzarea produselor pe Amazon.com (US), unde nu exista TVA.

      In schimb, daca vinzi pe o platforma Amazon din Europa ca si firma romaneasca, atunci vei incasa TVA de la clientii finali, si va trebui sa te inregistrezi TVA in fiecare tara in care vinzi (Germania, UK etc.).

      1. Buna ziua,
        Cu informatii despre vanzarea in Europa ne puteti ajuta? Ne puteti indruma catre surse de informare? Mutumesc.

      2. Toate informatiile prezentate pe acest blog sunt valabile si pentru vanzare pe platformele Amazon din Europa, iar singura diferenta este pe partea fiscala cu TVA-ul. Pentru consultanta pe partea contabila recomand firma Censea Services.

  8. Buna,
    Am citit cu interes articolul dumneavoastra si am gasit multe informatii utile legate de Amazon.
    In ceea ce ma priveste, sunt interesat de serviciul Amazon Merch. Din cate am vazut, la o prima analiza a informatiilor de pe site poti sa vinzi ca si vanzator privat fara nicio problema, sistemul fiind diferit. Tu vei fi doar un designer, si contributia ta la produsul final este doar designul grafic, astfel ca Amazon se ocupa de printare, expediere, returnari, incasari de bani si plati.
    Problema in cazul acesta este ca pe langa datele personale, contul bancar unde se va face plata ai nevoie de un Tax ID care din cate am inteles in urma unei cautari basic pe internet, ar fi echivalentul cu CIF (cod de inregistrare fiscala).
    Intrebarea mea ar fi, in contextul de fata in care interactiunea mea cu produsul final o sa fie 0%, ce categorie jurudica ar trebui sa am pentru a putea beneficia de acest serviciu si respectiv de castiguri? Cu alte cuvinte cum as putea sa obtin acel Tax ID in Romania sau SUA in situatia mea?
    *De specificat ca este prima mea interactiune cu acest(e) mediu/norme/reglementari/regulament.
    Mi-ar fi de mare folos orice informatie.

    1. Din pacate nu am experienta cu Amazon Merch, dar ma astept sa fie un proces de inscriere asemanator cu Amazon Seller.

      Tax ID este specific US si la inscrierea ca si Amazon Seller, printre primii pasi trebuie sa alegi daca esti US sau non-US citizen/company.

      Daca alegi non-US nu ti se va cere acest Tax ID. Ar trebui sa te poti inscrie ca si SRL, ca in cazul Amazon Seller.

  9. Eu am o intrebare mai simpla: de unde scot factura pentru abonamentul lunar la amazon seller account?
    Am sunat si la support si nu am reusit sa aflu.
    Tin sa mentionez ca sunt firma inregistrata in Romania, deocamdata ca si neplatitor de TVA – mai cateva saptamani pana devin platitor.

    1. Urmeaza acesti pasi:

      1. Mergi la Reports / Payments / Date Range Reports
      2. Click pe Generate Report
      3. Report type: Transaction
      4. Alege luna dorita

      Vei descarca un fisier CSV cu toate tranzactiile din acea perioada.
      Plata abonamentului o vei gasi cu descrierea Service Fee – Subscription Fee.

      Este cel mai apropiat lucru de o factura pe care il ofera Amazon, dar este de ajuns pentru contabilii romani care se ocupa de astfel de afaceri.

    1. Salut, da, asa functioneaza si afacerea mea, o mare parte din articol prezinta aceasta varianta (vezi sectiunea „2. Firmă în România”).

      Transportul depinde de tara de origine si tara in care se afla depozitul Amazon.

      Pentru China – SUA (cel mai frecvent caz), preturile medii sunt:
      – $7-8/kg pentru curier rapid (3-5 zile)
      – $4-5/kg pentru cargo aerian (7-14 zile)
      – $1-2/kg pentru cargo maritim (20-40 zile)

  10. Buna. Spunea-ti mai sus ,daca avem cont pe amazon.com ca persoana fizica, amazon adauga TVA 19% pentru Romania. Dar pentru tarile non U.E. , precum Belarus, Ucraina, Moldova se percep taxe TVA. Multumesc !!!

    1. Amazon respecta legile fiscale din fiecare țară de unde acceptă vânzători. Deci vei afla cota TVA cunoscând legea din tara respectiva.
      Mai trebuie sa te asiguri și ca țara este acceptată, de exemplu Republica Moldova nu e pe lista tarilor acceptate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.