Cum activez pe Amazon? Persoană fizică? Firmă în România? Firmă în SUA?

Notă: Acest articol este extras din cartea „Business a l’Amazon – rețeta care nu pică greu”

Primul lucru la care se împotmolesc mulți este că nu știu ce formă juridică să aibă atunci când își deschid contul de Amazon Seller: Persoană fizică? Firmă în România? Firmă în SUA?

Să trecem un pic prin cele 3 opțiuni enumerate mai sus:

1. Firmă în SUA

Încep cu varianta cea mai puțin cunoscută mie, și cea mai scumpă. Contra unei sume „modice” de aproximativ $500, poți angaja o firmă găsită online să îți deschidă un LLC (Limited Liability Company – același lucru cu SRL la noi) în SUA. Pentru niște avantaje fiscale, majoritatea cetățenilor străini își deschid LLC-uri în statul Delaware. O căutare pe Google după „Delaware LLC” îți va returna mai multe servicii care se ocupă de înființări de astfel de firme.

După asta va trebui să angajezi și un contabil tot în SUA, care pe lângă calculu taxelor te va ajuta și să repatriezi profitul. Eu consider varianta asta un pic peste mână, dar are niște avantaje:

  • E mai simplu să-ți vinzi compania dacă la un moment dat decizi să faci asta.
  • Amazon oferă o linie de credit avantajoasă companiilor americane.

2. Firmă în România

Asta e varianta sub care funcționează afacerea mea în acest moment. Îți deschizi un SRL cu cod CAEN 4791 ca pentru un magazin online obișnuit, și angajezi o firmă de contabilitate din România specializată pe Amazon. O căutare după „contabilitate Amazon” pe Google îți va returna cel puțin o astfel de firmă.

Îți recomand să nu petreci prea mult timp înțelegând 100% toate mecanismele de contabilitate pentru că nu asta e treaba ta, ci treaba ta e să faci afacerea să meargă. Asta am făcut și eu, dar cunosc următoarele detalii:

  • Amazon îți oferă detalii despre fiecare client și în baza lor tu faci fiecare factură către clientul final (nu către Amazon).
  • Firma e bine să fie plătitoare de TVA pentru că altfel Amazon îți va încasa TVA 19% pentru serviciile pe care ți le facturează: abonament lunar al contului professional, comision vânzare, taxe FBA, costuri publicitate și altele.
  • Poți merge și pe PFA, dar cel mai mare dezavantaj aici e că ai răspundere totală asupra afacerii. De exemplu dacă un client te dă în judecată, se vor pune la bătaie toate proprietățile personale în cazul unei despăgubiri.

3. Persoană fizică

Amazon.com permite și persoanelor fizice să își facă cont de Seller de tipul Professional (mai există cont de tipul Individual, despre asta un pic mai târziu). Dacă nu ai încă firmă, asta e varianta pe care o recomand, pentru că procesul de a îți face firmă consumă timp și bani.

Acest timp și bani mai bine îi investești în demararea efectivă a afacerii. Poți oricând să-ți schimbi datele și să treci contul pe firmă atunci când o ai. Din punct de vedere al taxării veniturilor, nu vei plăti nicio taxă ca și persoană fizică.

Asta poate suna ca și „evaziune fiscală”, dar atâta timp cât încasezi sume modeste de maxim $5000- $6000 pe lună, nu va fi nici un risc să se sesizeze vreo instituție. Și legal, este o zonă gri în care se poate considera că vinzi produse din propria colecție pe site-uri de anunțuri (asemănător cu Okazii, OLX etc.).

Când ai treabă cu TVA

  • Pentru banii încasați pe produsele vândute nu se va percepe TVA de la clienții finali pentru că în SUA nu există așa o taxă.
  • În schimb pentru că ești rezident al unei țări din UE, Amazon se obligă să îți adauge TVA la serviciile pe care ți le facturează (19% pentru România).
  • Adăugarea TVA se va face doar pentru persoane fizice sau SRL-uri neplătitoare de TVA.
  • Așadar ca să nu pierzi niște bani, e recomandat să îți faci la un moment dat SRL plătitor de TVA.
  • În momentul când ai firma, poți introduce datele firmei la Settings / Account Info sub secțiunile „Legal Entity” și „Business Address” și codul TVA la „Tax Information”.
  • Din acel moment, Amazon nu va mai adăuga TVA facturilor emise către tine.

Sales Tax

SUA are un sistem de taxare asemănător cu TVA-ul european, la nivel de stat. Cinci state nu au Sales Tax: Alaska, Delaware, Montana, New Hampshire și Oregon, în rest toate au, și e între 4% și 10%.

E o poveste lungă legată de Sales Tax, dar ce trebuie să știi e că:

  • E o taxă de tipul „activ”, trebuie tu ca și comerciant să declari ce vânzări ai avut în fiecare stat și să-ți calculezi taxele, altfel nu te va întreba nimeni de ele.
  • Verificări ale fiscului american (IRS) se fac doar pentru volumuri de vânzări care bat la ochi, de ordinul a peste $100.000/lună pentru un singur stat.
  • Nu trebuie să te stresezi la început legat de asta, iar după ce îți faci firmă se va ocupa contabilul în cazul în care consideră că e necesar.
Recomandare: Abonează-te la newsletter pentru a primi articolele care vor apărea aici, dar cu o săptămână înainte. De asemenea, acolo voi trimite informații exclusive care nu vor apărea pe blog!