Cum am cheltuit $750 intr-o zi pe reclame fără să vreau

Uitându-mă la vânzările magazinului meu de pe Amazon pot să spun că deja se simte mirosul sărbătorilor, dar săptămâna trecută am avut o pățanie care mi-a lăsat un gust ușor amar. Totul s-a întâmplat într-o zi în care un produs de-al meu a participat la programul Lightning Deals, dar să începem cu începutul…
Lightning Deals
Știu că multă lume, chiar și vânzători cu ceva experiență, nu știu exact cum funcționează Lightning Deals, așa că o să fac o scurtă descriere.
Este vorba de o metodă de promovare oferită de Amazon prin care produsul tău apare pe pagina Today’s Deals, pagină care are expunere foarte mare.
Cum participi? În primul rând, Amazon va trebui să considere produsul tău eligibil. Majoritatea produselor FBA sunt eligibile și e posibil să ai probleme doar dacă ai o medie prea slabă la Seller Feedback, din câte știu.
De asemenea, ultima dată când am verificat, sellerii noi nouți trebuie să aștepte un pic (câteva săptămâni) până vor putea face un Lightning Deal.
În momentul când ai un produs eligibil, îl vei putea înscrie pentru un Lightning Deal, care are următoarele caracteristici:
- Tu alegi săptămâna în care va avea loc, dar algoritmul Amazon alege exact ziua și intervalul.
- Produsul va fi afișat pe pagina Today’s Deals timp de 6 ore.
- Are o taxă fixă de $150 de obicei, sau $300 în intervalul (aprox.) 15 noiembrie – 1 ianuarie.
- Ești forțat să oferi o reducere de cel puțin 20% de la prețul minim pe ultimele 30 de zile.
Mai multe detalii și tutorialul pas cu pas pentru a crea un Lightning Deal se găsesc în cartea mea.
Văzând condițiile, probabil că are sens de ce mulți vânzători nici nu prea au avut tangențe cu această metodă de promovare, pentru că e greu să o facă profitabilă.
Mie, personal, îmi sunt ușor profitabile pentru că am reușit să scot un preț bun la producție și transport, aducând un stoc mai mare pentru trimestrul 4, și mai văd ca un avantaj acel brand awareness pe care îl obții apărând pe o pagină foarte vizitată de pe Amazon.
Așadar, mi-am programat câte un Lightning Deal în fiecare săptămână până la Crăciun, iar săptămâna trecută s-a întâmplat ceva…
Campanii PPC automate
Produsul participant la Lightning Deals este și inclus în mai multe campanii PPC automate care merg permanent, folosite în special pentru a găsi cuvinte cheie valoroase.
Campaniile au bid-uri pornind de la 5 cenți până la $1.
Ce s-a întâmplat?
În dimineața de după Lightning Deal am verificat vânzările și arătau bine, aproape $1800…
Dar după câteva ore, când a venit momentul să fac verificarea zilnică a campaniilor PPC, am crezut că am ales din greșeală costul săptămânal, dar nu, era vorba de peste $750 cheluiți într-o singură zi.
Am înghițit în sec și am așteptat două zile pentru a se așeza lucrurile până am descărcat un Search Term Report, eram foarte curios… pe ce cuvinte cheie au intrat acele click-uri?
După cum se poate vedea, majoritatea click-urilor din ziua aceea au venit pe un singur cuvânt cheie: today’s deals placement.
Trebuie să menționez că, așa cum am sfătuit lumea de-alungul timpului, îmi reglez bugetul campaniilor strict din bid pentru că nu vreau niciodată să ating bugetul maxim al campaniei, ceea ce ar opri afișarea reclamelor spre sfârșitul zilei.
De aceea, bugetele campaniilor mele automate au valori arbitrare de $100 (bid de maxim 50 de cenți), iar una chiar de $400 (cu bid de 60 de cenți). Ele nu au ajuns niciodată la acest buget, cele cu bid sub 50 de cenți atingând rar $20, iar cea cu bid mai mare, $60-70.
Niciodată, până acum…
Explicația
Am considerat instant că e vorba de o eroare din partea Amazon, pentru că nu îmi imaginez că cineva caută efectiv fraza „today’s deals placement”, așa că am contactat Seller Support și le-am povestit tot.
Iată răspunsul lor:
Sponsored Products launched a placement on Today’s Deals pages in the US where Sponsored Product ads for Deals are eligible to be displayed among other Deals.
If you’re running a Deal concurrently with an auto-targeted Sponsored Product campaign, your ads are eligible to gain impressions in this new placement. To be eligible for this placement, your ads need to meet all three of the following criteria:
1) Your ASIN is included in a Sponsored Products Auto-Targeted campaign.
2) The same ASIN has been set up as a Single-ASIN Best Deal or as a Single-ASIN Lightning Deal on Amazon’s Deals.
3) the SP campaign and the Deal are running at the same time. We plan to run this as an evergreen placement, including on Prime Day.
Since your ad is eligible for this placement, you received clicks from this ad placement.
Am verificat pagina Today’s Deals să aflu la ce se referă și da, există Sponsored Products și în cadrul acestor oferte.
În alte cuvinte, poți să promovezi promoția…
Concluzii
Dacă e de bine sau de rău, rămâne de văzut, dar ce e clar e că această funcționalitate nouă nu a fost anunțată în niciun fel și pe mine m-a luat prin surprindere.
Deci mare atenție: când faci un Lightning Deal, dacă același ASIN este promovat printr-o campanie automată PPC, va avea o creștere simțitoare în afișări, deci și click-uri, deci și bani cheltuiți.
În cazul meu, conversia a fost cam slabă pentru că probabil au intrat multe click-uri de pe pagini mai generale (direct de pe pagina principală Today’s Deals sau dintr-o categorie mai mare), deci persoanele respective nu căutau strict produsul meu.
La următoarele Lightning Deals voi pune pe pauză campaniile automate care promovează produsul înscris. Dar poate în cazul altora, va merita, deci recomand să faceți un experiment măcar o dată.