Tutoriale

Esti pe profit sau in pierdere? Cum obtii cifrele exacte ale afacerii tale pe Amazon

Citeam zilele astea un articol despre cele mai mari greșeli pe care le fac antreprenorii din generația Millenials (sau generația Y) din care fac parte eu și mulți din cititorii acestui blog.

Prima greșeală menționată acolo este faptul că aceștia nu își gestionează cum trebuie cash flow-ul, deci nu cunosc cu exactitate câți bani intră și câți bani ies din afacere. Asta înseamnă că pot apărea situații în care antreprenorul crede ca e pe profit, dar de fapt e în pierdere, sau profitul nu e atât de mare pe cât crede.

Din fericire, platforma Amazon Seller Central îți oferă aceste informații din câteva click-uri, deci e destul de simplu să fii la curent cu cash flow-ul tău, aproape în timp real.

Raportul de tranzacții

Seller Central oferă multe rapoarte în diferite formate, dar mie mi s-a părut cel mai clar raportul pe care îl găsești sub meniul: Reports / Payments / Transaction View. Aici poți vedea toate tranzacțiile care îți afectează balanța contului de Amazon Seller, atât încasări cât și plăți.

Alegerea perioadei

În partea de sus poți filtra rezultatele după tipul tranzacției și perioadă. Pentru că ne interesează cash flow-ul general, vom lăsa „All transaction types” iar ca și perioadă în mod implicit ne putem alege perioada aferentă câte unei retrageri în cont (o dată la două săptămâni), ultimul număr de zile sau o perioadă personalizată.

Eu de obicei calculez cash flow-ul o dată la două săptămâni și aleg perioadă aferentă ultimei retrageri în cont.

Descărcarea raportului

O dată alese filtrele, vom dori descărcarea raportului. Informațiile arată bine acolo pe site, dar noi vrem să facem calculele rapid și să tragem linia. Pentru asta dăm click pe butonul Download din partea de dreapta sus a tabelului.

Poate ai observat triunghiul galben cu semnul exclamării de lângă buton. Acolo se menționează faptul că raportul e limitat la 600 de tranzacții. Dacă ai avut mai multe în perioada selectată, poți ori să reduci perioada și să descarci mai multe rapoarte, ori să descarci Date Range Report după cum menționează și mesajul. Date Range Report e asemănător dar nu oferă funcții de filtrare după tipul tranzacției.

După click pe buton se va descărca un fișier text tab-delimited (asemănător cu CSV). Acesta poate fi deschis cu Excel, Google Sheets sau orice program de calcul tabelar.

Structura tabelului

Fișierul descărcat conține un antet cu perioada raportată și numărul de tranzacții și un tabel cu următoarele coloane:

  • Date – data tranzacției.
  • Order ID – codul comenzii. Dacă e o tranzacție asociată cu un produs va fi același număr cod apare și în lista de comenzi, altfel va fi un cod intern.
  • SKU – asociat produsului.
  • Transaction type – tipul tranzacției, poate să fie: Order Payment, Refund, Service Fees.
  • Payment Type – tipul plății, valori posibile: Amazon fees, Product charges, Promo rebates, Transaction Details, Other.
  • Payment Detail – detalii despre plată, poate lua mai multe valori, cum ar fi: FBA Pick & Pack Fee, Referral Fee on Item Price, Shipping, Cost of Advertising etc.
  • Amount – suma, pozitivă pentru încasări, negativă pentru plăți.
  • Quantity
  • Product Title

Calculul efectiv

Recomand să ștergem antetul (primele 3 rânduri) din fișier pentru a avea un tabel clasic cu numele coloanelor pe primul rând. De asemenea putem șterge coloana Product Title pentru că încarcă tabelul și nu ne ajută la nimic (vom folosi SKU pentru a filtra după produse).

În acest moment putem ordona și filtra coloanele după cum dorim. În Excel, dacă mergem la meniul Data / Filter vom obține automat meniuri dropdown la fiecare cap de coloană pentru a filtra diversele valori.

Acum dacă facem suma coloanei Amount vom obține exact banii încasați de la Amazon pentru acea perioadă. Notăm această sumă într-un Sheet separat.

Suma aceea nu e profitul, pentru că noi am dat niște bani pe stocul de produse. Așadar trebuie să calculăm care e landed cost-ul total (prețul de producție + transport furnizor-depozit FBA) pe care trebuie să-l scădem din această sumă.

Dacă avem un singur produs, deci același landed cost per unitate, punem următoarele filtre:

  • Transaction type: Order Payment
  • Payment type: Product charges

Apoi facem o sumă pe coloana Quantity ca să aflăm câte unități am vândut în acea perioadă.

Dacă avem mai multe produse cu landed cost diferit, atunci trebuie să calculăm numărul de unități separat pentru fiecare. Pentru asta vom mai adăuga un filtru pe coloana SKU unde vom alege separat codul SKU al fiecărui produs.

După ce avem numărul de unități, îl înmulțim cu landed cost pentru a obține landed cost total pentru perioada respectivă. Notăm și această sumă în Sheet-ul separat, sub suma încasată, de exemplu:

Diferența dintre suma încasată de la Amazon pe perioada respectivă și landed cost-ul total este profitul nostru net pentru această perioadă.

Calcule avansate

Filtrele pe care le avem la dispoziție ne permit să facem și calcule mai detaliate, de exemplu putem defalca suma încasată de la Amazon în: încasări pe produse (Product charges), taxe FBA, comisioane vânzare (Referral Fee on Item Price), reclame, restituiri (Refund) etc.

Astfel vom putea vedea exact unde ni se duc banii și vom putea veni cu idei de reducere a costurilor.

Recomandare: Abonează-te la newsletter pentru a primi articolele care vor apărea aici, dar cu o săptămână înainte. De asemenea, acolo voi trimite informații exclusive care nu vor apărea pe blog!
Tags
Show More
Cartea in format electronic Vanzarea pe Amazon - Sprint sau Maraton

Related Articles

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.