Sfaturi

Gata cu hijackerii! Amazon face echipă cu noi, vânzătorii serioși

Un eveniment devenit obligatoriu în viața unui vânzător Private Label pe Amazon (un fel de botez) este apariția primului hijacker pe listare.

Ce este un hijacker? Hai întâi să vedem ce inseamnă Buy Box…

Ca și vânzător pe Amazon te vei lovi de termenul „Buy Box”, chiar dacă în cazul Private Label (produse vândute sub propriu brand) nu te va stresa prea mult acest aspect.

Ca să înțelegem ce e Buy Box și cum funcționează, vom merge un pic în trecut. La începuturile Amazon Marketplace (platforma care permite vânzătorilor terți să vândă pe Amazon), primii vânzători erau niște magazine mari, cum ar fi de exemplu Flanco și Altex la noi.

Ei nu erau producători, ci distribuitori, deci se întâmpla des ca 2 magazine să vândă același produs, de exemplu același model de televizor Sony.

Viața cumpărătorului pe Amazon însă, trebuie să fie ușoară, deci el trebuie să poată cumpăra produsul cu un singur click direct de pe pagina de prezentare, nu după ce vede o listă cu toți vânzătorii acelui produs. Aici intră în peisaj Buy Box: este acel chenar care conține butonul „Add to Cart”.

Algoritmul Buy Box

În momentul când cumpărătorul face click pe „Add to Cart”, el va cumpăra produsul de la unul dintre vânzători.

Pentru a alege care din vânzători câștigă Buy Box-ul, avem un algoritm secret, dar știm că se iau în considerare mai multe criterii cum ar fi acestea, în ordinea importanței:

  • Livrarea asigurată de acest vânzător e compatibilă Prime.
  • Prețul e cât mai mic.
  • Media Seller Feedback e cât mai mare.
  • Vechimea magazinului e cât mai mare.

În momentul în care produsul tău începe să prindă tracțiune și să devină vizibil, el va prezenta o tentație pentru unii. Există o categorie de selleri pe Amazon numită „hijackers” și se ocupă cu „deturnarea” de produse. Pentru că Amazon permite vânzarea aceluiași produs de mai multe magazine, ei vor lista sub produsul tău, cu livrare FBM.

Evident, ei nu au produsul tău, dar probabil vor livra un produs asemănător prin dropshipping direct din China. Mai sunt acei hijackeri periculoși care nu livrează nimic. Fiind FBM, ei nu îți vor „fura” niciodată Buy Box-ul, deci nu vor apărea în prim plan, dar unii clienți vor putea fi ademeniți de ofertele lor, mai ales dacă prețul e mai mic.

Efectul negativ pe care îl pot avea pentru tine, în afara de „furtul” unor clienți este riscul de a obține review-uri negative de la acești clienți.

În momentul când produsul tău ajunge să fie unul dintre liderii nișei, este posibil să apară chiar hijackeri care consideră rentabil să trimită un stoc la depozitul FBA pe listarea ta. În acest moment, ei îți pot chiar fura Buy Box-ul, dacă au un preț mai mic.

Cum observi că ai hijackeri?

Din păcate, Amazon nu te atenționează în momentul când un nou vânzător a apărut pe produsul tău. Așadar, va trebui să îți verifici constant listing-ul.

Atunci când tu ești singurul vânzător, va apărea textul „New (1)” sub bullet points.

Când apar alți vânzători, acest număr va crește.

Prin click pe acel link, vei vedea lista cu vânzători, printre care apari și tu, dar și hijacker-ul.

În cazul în care hijacker-ul a făcut efortul să trimită un stoc la depozitul FBA și ți-a „furat” Buy Box-ul, existența lui o să fie evidentă prin apariția numelui său la Sold By în Buy Box. De asemenea, campaniile PPC pe care le rulezi pentru produsul tău se vor opri (doar câștigătorul Buy Box-ului poate face reclamă produsului).

Noi metode pentru eliminarea hijackerilor

Acești vânzători de falsuri scot peri albi vânzătorilor serioși de pe Amazon de ani de zile și pun bazele multor „povești de groază” care îi sperie pe mulți oameni interesați de acest business.

Ei bine, se pare că am scăpat de hijackeri pentru totdeauna, cu condiția să fim înregistrați în Brand Registry. Amazon a lansat două programe care au scopul de a elimina produsele contrafăcute de pe platforma lor: Transparency și Project Zero.

Transparency

Programul Transparency combate falsurile prin adăugarea unui cod unic pe fiecare produs. Aceste coduri pot fi generate doar de tine ca și vânzător deținător al brand-ului și în momentul când ajung la depozit produse fără coduri valide, ele vor fi refuzate.

Așadar, vorbim în primul rând de eliminarea hijacker-ilor mai organizați, care trimit produse contrafăcute la depozitul FBA.

Codurile 2D (pătrate, ca un fel de QR) costa 5 cenți bucata și sunt unice pentru fiecare unitate vândută, astfel chiar dacă hijacker-ul cumpără un produs original, el nu poate copia acest cod.

Pentru a imprima codurile, Amazon acceptă doar niște companii certificate de ei, localizate în China, India, UE și SUA.

Pe lângă protecția de la depozit, și cumpărătorii pot folosi aplicația mobilă Transparency pentru a scana codul și a se asigura că au produsul original.

Pentru a te înscrie în programul Transparency trebuie în primul rând să îndeplinești condițiile (înregistrare în Brand Registry) și să completezi o cerere pe pagina aceasta (butonul „Request a Meeting”), după care cineva te va suna în scurt timp.

Project Zero

La următorul nivel este Project Zero, care combină mai multe metode de protecție, printre care și sistemul de coduri de la Transparency.

Pe lângă asta, un sistem automat de machine learning scanează produsele din depozitele Amazon și elimină falsurile în funcție de niște parametri (logo, trademark etc.).

Cireașa de pe tort o reprezintă posibilitatea de a elimina un vânzător de pe o listare care face parte din brand-ul tău printr-un click. Project Zero pune la dispoziție o interfață de tipul „autoservire” prin care poți căuta produsul afectat și elimina hijacker-ul.

Oficial, Project Zero este disponibil doar pe bază de invitație. Pentru a te înscrie, trebuie să completezi un formular care te va adăuga pe o listă de așteptare. Se pare că ei sunt destul de primitori pentru că din proprie experiență, invitația vine în maxim o săptămână.

E important de notat că momentan Project Zero e disponibil doar posesorilor de trademark înregistrat în SUA (prin USPTO).

Concluzii

Se pare că pentru a îmbunătății experiența cumpărătorilor, Amazon face echipă cu vânzătorii terți serioși pentru combaterea produselor contrafăcute, ceea ce e o veste foarte bună.

Cele două programe fac înscrierea în Brand Registry și mai importantă, părerea mea personală fiind că nu mai poți avea o afacere serioasă pe Amazon fără trademark și Brand Registry. De aceea în ultima vreme recomand tuturor care pornesc acum să aplice pentru trademark cât mai repede, chiar înainte de a lansa primul produs.

Recomandare: Abonează-te la newsletter pentru a primi articolele care vor apărea aici, dar cu o săptămână înainte. De asemenea, acolo voi trimite informații exclusive care nu vor apărea pe blog!
Tags
Show More
Cartea in format electronic "Vanzarea pe Amazon - Sprint sau Maraton?"

Related Articles

2 Comments

  1. Pentru Transparency este nevoie neaparat nevoie de firma? Intreb deoarece am aplicat deja de doua ori la ei si nu am fost contactat deloc. Multumesc

    1. Cel mai important e ca brand-ul introdus la „Brand name” pe formularul de inscriere Transparency sa aiba trademark si sa fie inregistrat in Brand Registry.

      In rest, fiind un program de nivel mai mare, e posibil ca nu vor sa discute decat cu companii. Toate cazurile pe care le cunosc sunt cu firme, nu cunosc persoane fizice care au incercat sa intre in Transparency.

      In general, nu recomand activarea pe Amazon ca si persoana fizica, dupa cum am spus aici: https://amazon-seller.ro/cum-activez-pe-amazon-persoana-fizica-firma-in-romania-firma-in-sua/

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Back to top button