3 idei despre livrarea din România în SUA

Notă: Broșura „Fabricat în România, vândut pe Amazon – FBM, FBA și metode de livrare” tratează în detaliu subiectul livrării de produse din România către depozitele Amazon (FBA) sau direct către cumpărători (FBM). Poți obține această broșură cumpărând cartea „Business a l’Amazon – rețeta care nu pică greu”

Livrarea e un aspect vital într-o afacere Amazon.com pentru că atunci când livrezi din România acest cost poate să fie decisiv în decizia de a vinde un produs sau nu, după cum se vede în formula pe care am prezentat-o în urmă cu ceva timp.

Notă: acest articol se referă strict la livrarea din România. Cealaltă variantă cu care se ocupă majoritatea seller-ilor din țară e intermedierea livrării din China direct la depozitele Amazon FBA. Încă nu am experiență cu asta dar urmează să intru și pe această nișă, probabil la începutul lui 2017.

Există două variante de a livra produsele (fulfillment): trimiți fiecare produs în parte direct la cumpărător după ce s-a făcut comandă (Fulfilled By Merchant – FBM), sau trimiți mai multe produse odată la depozitele Amazon, după care ei se ocupă de livrare în momentul când s-a făcut comanda (Fulfilled By Amazon – FBA).

1. Cum trimit din România?

Cel mai ieftin mod de a trimite ceva din România în SUA e Poșta Română. Costul e pe kg și au un calculator de tarife chiar pe site.

Sunt 3 variante de a trimite, în ordine crescătoare a prețului:

  • Colet neprioritar – cu vaporul – 10-30 zile
  • Colet prioritar – cu avionul – 5-10 zile
  • EMS (Express Mail Service) – 3-7 zile

Nu se poate trimite de la orice oficiu poștal, doar de la cele cu asistență vamală. De obicei e unul singur în fiecare reședință de județ (în București sunt mai multe).

În rest se mai pot folosi curerii internaționali, cum ar fi UPS sau DHL. Pentru colete ocazionale au niște prețuri imense față de Poșta Română (de 15-20 de ori mai mari). Dar viteza este mult mai mare (1-2 zile). Odată ce ajungi la un anumit rulaj poți semna un contract și negocia un preț mai mic. Astfel ar putea ajunge să coste doar de 2-3 ori cât Poșta Română, și în funcție de marja ta de profit s-ar putea să merite.

2. Cum fac cu taxele vamale?

Dacă trimiți prin Poșta Română pe firmă va trebui cumpărat un număr EORI și plătite niște taxe vamale pe lângă costul transportului. Însă atunci când ești la început și nu vrei să investești prea mulți bani (probabil n-ai nici firmă) nu ar fi asta o variantă.

Există și o variantă mult mai accesibilă: trimiterea pe persoană fizică, în regim de colet ocazional. În regulamentul poștal nu e deloc explicat ce înseamnă „ocazional”, deci practic rămâne la latitudinea funcționarilor să decidă, ceea ce este foarte românesc într-adevăr. Eu personal am trimis și 5-6 colete mari pe săptămână mergând de 2 ori și nu am avut probleme (în Cluj).

Dacă trimiți printr-un curier internațional, se vor ocupa ei de taxe vamale și vor fi incluse în prețul transportului.

3. Recomandarea mea

Ideal ar fi să folosești doar FBA, dar pentru unele produse ar fi mai complicat. Mă refer la produsele cu multe variante, pentru că ar fi o investiție foarte mare dacă de exemplu ai 20 de culori să trimiți câte 100 de bucăți din fiecare.

Așadar ar exista următoarele „drumuri”:

  1. Dacă ai un produs simplu, fără variante
    1. Dacă ai/vrei să investești din start mai mulți bani – doar FBA
      • Trimiți prin Poșta Română din start la FBA mai multe produse deodată, și continui tot așa.
      • Când ajungi să trimiți atât de mult încât funcționarul nu le mai poate accepta ca și colete ocazionale, contactează curieri internaționali și negociază un preț bun, pentru că deja ai rulaj.
    2. Dacă nu ai/nu vrei să investești din start mai mulți bani – FBM la început după care doar FBA
      • Începi prin a trimite fiecare produs direct la cumpărător prin Poșta Română (FBM).
      • După ce ai văzut că se vinde și ai un rulaj, treci pe FBA și continui așa, tot prin Poștă.
      • Continui cu punctul a.
  2. Dacă ai un produs cu multe variante (de exemplu tablouri cu multe imagini) – combinație FBA și FBM în permanență
    • Începi prin a trimite fiecare produs la cumpărător prin Poșta Română (FBM).
    • Când ajungi să trimiți atât de mult încât funcționarul nu le mai poate accepta ca și colete ocazionale, contactează curieri internaționali și negociază un preț bun, pentru că deja ai rulaj.
    • Trimiți la FBA variantele care se vând cel mai bine, încearcă inițial tot prin Poștă că e mai ieftin.
    • Restul variantelor le trimiți în paralel prin FBM.
    • Dacă ajungi să ai un buget mare și un număr decent de variante, ar fi o idee bună să le trimiți pe toate la FBA.

Am omis câteva detalii, de exemplu politica de retururi în cazul Fulfilled By Merchant și niște detalii legate de FBA. Le voi trata în următorul articol unde voi face o comparație cu aspecte pro și contra între cele două variante.

Recomandare: Abonează-te la newsletter pentru a primi articolele care vor apărea aici, dar cu o săptămână înainte. De asemenea, acolo voi trimite informații exclusive care nu vor apărea pe blog!