Administrative

3 idei despre livrarea din România în SUA

Notă: Broșura „Fabricat în România, vândut pe Amazon – FBM, FBA și metode de livrare” tratează în detaliu subiectul livrării de produse din România către depozitele Amazon (FBA) sau direct către cumpărători (FBM). Poți obține această broșură cumpărând cartea „Vânzarea pe Amazon – Sprint sau Ma”

Livrarea e un aspect vital într-o afacere Amazon.com pentru că atunci când livrezi din România acest cost poate să fie decisiv în decizia de a vinde un produs sau nu, după cum se vede în formula pe care am prezentat-o în urmă cu ceva timp.

Notă: acest articol se referă strict la livrarea din România. Cealaltă variantă cu care se ocupă majoritatea seller-ilor din țară e intermedierea livrării din China direct la depozitele Amazon FBA. Încă nu am experiență cu asta dar urmează să intru și pe această nișă, probabil la începutul lui 2017.

Există două variante de a livra produsele (fulfillment): trimiți fiecare produs în parte direct la cumpărător după ce s-a făcut comandă (Fulfilled By Merchant – FBM), sau trimiți mai multe produse odată la depozitele Amazon, după care ei se ocupă de livrare în momentul când s-a făcut comanda (Fulfilled By Amazon – FBA).

1. Cum trimit din România?

Cel mai ieftin mod de a trimite ceva din România în SUA e Poșta Română. Costul e pe kg și au un calculator de tarife chiar pe site.

Sunt 3 variante de a trimite, în ordine crescătoare a prețului:

  • Colet neprioritar – cu vaporul – 10-30 zile
  • Colet prioritar – cu avionul – 5-10 zile
  • EMS (Express Mail Service) – 3-7 zile

Nu se poate trimite de la orice oficiu poștal, doar de la cele cu asistență vamală. De obicei e unul singur în fiecare reședință de județ (în București sunt mai multe).

În rest se mai pot folosi curerii internaționali, cum ar fi UPS sau DHL. Pentru colete ocazionale au niște prețuri imense față de Poșta Română (de 15-20 de ori mai mari). Dar viteza este mult mai mare (1-2 zile). Odată ce ajungi la un anumit rulaj poți semna un contract și negocia un preț mai mic. Astfel ar putea ajunge să coste doar de 2-3 ori cât Poșta Română, și în funcție de marja ta de profit s-ar putea să merite.

2. Cum fac cu taxele vamale?

Dacă trimiți prin Poșta Română pe firmă va trebui cumpărat un număr EORI și plătite niște taxe vamale pe lângă costul transportului. Însă atunci când ești la început și nu vrei să investești prea mulți bani (probabil n-ai nici firmă) nu ar fi asta o variantă.

Există și o variantă mult mai accesibilă: trimiterea pe persoană fizică, în regim de colet ocazional. În regulamentul poștal nu e deloc explicat ce înseamnă „ocazional”, deci practic rămâne la latitudinea funcționarilor să decidă, ceea ce este foarte românesc într-adevăr. Eu personal am trimis și 5-6 colete mari pe săptămână mergând de 2 ori și nu am avut probleme (în Cluj).

Modificare ulterioară (septembrie 2018): Datorită modificărilor în procedura fiscală, atât în România, cât și pe plan internațional, nu mai recomand activarea pe Amazon ca și persoană fizică. Mai multe detalii în acest articol.

Dacă trimiți printr-un curier internațional, se vor ocupa ei de taxe vamale și vor fi incluse în prețul transportului.

3. Recomandarea mea

Ideal ar fi să folosești doar FBA, dar pentru unele produse ar fi mai complicat. Mă refer la produsele cu multe variante, pentru că ar fi o investiție foarte mare dacă de exemplu ai 20 de culori să trimiți câte 100 de bucăți din fiecare.

Așadar ar exista următoarele „drumuri”:

  1. Dacă ai un produs simplu, fără variante
    1. Dacă ai/vrei să investești din start mai mulți bani – doar FBA
      • Trimiți prin Poșta Română din start la FBA mai multe produse deodată, și continui tot așa.
      • Când ajungi să trimiți atât de mult încât funcționarul nu le mai poate accepta ca și colete ocazionale, contactează curieri internaționali și negociază un preț bun, pentru că deja ai rulaj.
    2. Dacă nu ai/nu vrei să investești din start mai mulți bani – FBM la început după care doar FBA
      • Începi prin a trimite fiecare produs direct la cumpărător prin Poșta Română (FBM).
      • După ce ai văzut că se vinde și ai un rulaj, treci pe FBA și continui așa, tot prin Poștă.
      • Continui cu punctul a.
  2. Dacă ai un produs cu multe variante (de exemplu tablouri cu multe imagini) – combinație FBA și FBM în permanență
    • Începi prin a trimite fiecare produs la cumpărător prin Poșta Română (FBM).
    • Când ajungi să trimiți atât de mult încât funcționarul nu le mai poate accepta ca și colete ocazionale, contactează curieri internaționali și negociază un preț bun, pentru că deja ai rulaj.
    • Trimiți la FBA variantele care se vând cel mai bine, încearcă inițial tot prin Poștă că e mai ieftin.
    • Restul variantelor le trimiți în paralel prin FBM.
    • Dacă ajungi să ai un buget mare și un număr decent de variante, ar fi o idee bună să le trimiți pe toate la FBA.

Am omis câteva detalii, de exemplu politica de retururi în cazul Fulfilled By Merchant și niște detalii legate de FBA. Le voi trata în următorul articol unde voi face o comparație cu aspecte pro și contra între cele două variante.

Recomandare: Abonează-te la newsletter pentru a primi articolele care vor apărea aici, dar cu o săptămână înainte. De asemenea, acolo voi trimite informații exclusive care nu vor apărea pe blog!
Tags
Show More
Training Gratuit Amazon - Duminica, 20 octombrie 2019, ora 20:00

6 Comments

  1. Salut,

    Ce inseamna „niște taxe vamale” ? Am cod EORI si as vrea sa stiu si ce taxe vamale as avea atunci cand trimit in afara UE, gen USA sau Canada sa zicem.

    Multumesc anticipat!

    1. Ca sa iti raspund strict la intrebare, pe partea romaneasca e vorba de declaratia vamala care costa in jur de 150 lei. Si la import in SUA sunt niste taxe asemanatoare ($30-40).

      In orice caz, nu recomand trimiterea prin posta pe firma, este foarte multa birocratie la mijloc. Acest articol are aproape 3 ani, si pe vremea aceea consideram OK sa activezi ca si persoana fizica pe Amazon la inceput, caz in care era o varianta ieftina sa trimiti prin posta.

      Acum, pentru transporturi mai mari si pret bun recomand serviciile firmei Lucky Key Forwarding, gasesti datele de contact pe pagina de resurse: https://amazon-seller.ro/resurse-utile/.

      In rest, poti cere niste oferte de la DHL sau UPS, si ar mai fi o companie romaneasca, reseller al UPS, care ofera preturi mai mici: TCE Holding.

  2. Din raspunsul tau inteleg ca asa cum vreau sa vand eu din Romania in USA este practic imposibila vanzarea cu amanuntul pe Amazon sau orice alt marketplace. Am tot consultat site-ul celor de posta romana si inteleg ca intre 10 EUR-150EUR, taxa vamala ar fi de 20 lei ( cu tva inclus ) https://www.posta-romana.ro/a762/servicii-destinatari/comisionariat-vamal/comisionare-vamala-persoane-fizice-si-juridice/comisionare-vamala-persoane-juridice.html. Argumentul principal pentru care as alege la inceput posta romana sunt taxele de transport mult mai mici, chiar as putea spune considerabil. In contextul in care as vrea sa probez si alte piete pentru inceput cred ca posta este o varianta buna, dupa care intradevar as putea sa cer oferte din piata pe un anumit volum estimat in urma experientei deja formate cu posta.
    Haide sa iti spun exemplul meu si daca ai putea sa imi oferi un sfat as fi tare recunoscator.
    Detin un magazin online cu articole pentru copii, unde recunosc ca sunt proaspat intrat pe piata, sa zicem un an. Dupa ce am facut un scurt research in ultima saptamana mi-am dat seama ca de fapt eu ma scald in niste ape mici si simt ca as putea sa inot si intr-un ocean si de aici dorinta de a merge si pe alte piete gen USA, CANADA, AUSTRALIA, NEW ZEELAND. Evident ma intereseaza si pietele importante din UE dar aici joaca e mai simpla totusi si in mare parte informatiile gasite pe site-ul UE mi-au fost de mare folos.
    Revenind la exemplul meu ca si valoare de piata produsele de mine se situeaza undeva intre 22$-55$, evident la aceste valori nu putem sa discutam despre costuri de 150 RON pe o declaratie vamala/comanda, iar daca mai exista si taxa la import in SUA de 30-40$ inseamna deja esec total.
    Daca tu ai avea in acest moment 2000 de produse pe stoc in Romania si ai vrea sa le vinzi in tarile mentionate mai sus ( exceptand UE) cum ai face asta ? Recunosc ca nu as mai repeta niciodata greseala sa le aduc in Romania dar asta este deja o alta poveste.
    Multumesc mult pt timpul acordat raspunsului anterior si chiar anticipat pentru cel viitor.
    Si apropo dupa ce am citit toate articolele de pe aici consider ca am acumulat mult, chiar sunt f faine si consistente.

    1. Sa vinzi produsele cu amanuntul avand stoc in Romania, prin Posta pe firma clar nu este o solutie.

      In comentariul anterior ma refeream la modelul FBA, prin care trimiti un stoc intreg (de exemplu toate cele 2000 de unitati) dintr-un transport la un depozit Amazon in SUA. In cazul acesta costul de 150 lei + $30-40 va fi mic relativ la valoarea totala a stocului.

      Mai multe detalii despre FBA si FBM in acest articol: https://amazon-seller.ro/stoc-depozitul-amazon-fba-sau-livrare-direct-la-cumparator-fbm-aspecte-pro-si-contra/

      Ca sa faci FBM din Romania, singura solutie este prin firme de curierat (DHL, UPS).

    1. Atestarea valorii marfii se face printr-o factura catre destinatar.
      Articolul acesta are insa 3 ani si in acest moment recomand apelarea la curieri (DHL sau UPS) pentru trimiterea din Romania, si nu la Posta Romana, pentru ca lucrurile sunt foarte complicate acolo.
      Pentru stocuri mai mari (peste 100 kg), recomand compania de freight forwarding Lucky Key Forwarding.
      Datele lor de contact se gasesc aici: https://amazon-seller.ro/resurse-utile/

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Back to top button