Sfaturi

„Pot să încep o afacere cu produse fizice pe Amazon cu $[sumă cu 3 zero-uri]?” – da, dar…

Din prima săptămână când am lansat acest blog acum un an și jumătate, una din întrebările recurente pe care le-am primit a fost: „câți bani îmi trebuie ca să încep așa o afacere?” sau „îmi ajung X dolari?”.

Pentru a doua întrebare, răspunsul aproape întotdeauna a fost „da, dar…”, mai puțin atunci când erau vehiculate sume de $200-$300, care, să fim serioși, abia ajung pentru abonamentul de seller și câteva unelte :). Pentru prima întrebare am spus un minim de $2000-$3000 și am continuat cu o explicație pe care o scriu mai detaliat în continuare.

Bugetul de start depinde de două aspecte:

  1. Produsul – prețul de producție și transport
  2. Piața – cererea și concurența

Un produs mai scump va necesita de obicei un buget mai mare, dar asta depinde și de cerere și concurență. Cererea mare va necesita cumpărarea mai multor unități pentru a evita rămânerea fără stoc, iar concurența mare înseamnă bani mai mulți investiți în marketing, care la început înseamnă în primul rând PPC.

Costuri mai mari de marketing înseamnă profit mai mic, care duce la necesitatea „plusării” cu bani „de acasă” o perioadă mai îndelungată până la atingerea unui număr suficient de vânzări organice.

Cum măsurăm aceste variabile

Prețul produsului ne e destul de clar, îl putem estima printr-o căutare pe Alibaba, iar prețul de transport maxim îl putem calcula după formula $10 / kg (prețul pentru varianta Air Express – Courier, cel mai scump, dar si cel mai rapid și simplu mod de transport de la furnizor la depozitul Amazon). Așadar problema apare la „măsurarea” nișei. Volumul de vânzări al unei nișe îl putem afla folosind unelte ca Jungle Scout.

Concurența e o poveste un pic mai complicată. Cea mai populară metrică pentru definirea concurenței este numărul de review-uri al produselor din nișă, însă asta nu ne va ajuta să cuantificăm un cost de marketing necesar pentru o vânzare.

După cum spuneam mai sus și recomand și în e-book-ul meu, singurul canal de marketing la început va fi platforma de reclame oferită de Amazon (PPC – pay-per-click). Așadar putem merge acolo pentru a afla niște informații legate de costuri.

Suggested bid

Din fericire, Amazon ne oferă direct un indiciu orientativ despre cât ar putea să coste reclamele. În momentul când faci o campanie manuală și introduci cuvinte cheie, vei primi o sugestie pentru prețul licitat (bid – dacă dorești mai multe informații despre PPC, recomand seria de articole care începe cu acesta).

Vei putea deci introduce acolo cuvântul cheie principal al produsului tău. Nu va trebui să finalizezi campania, ci doar să ajungi în punctul de creare a unui Ad Group unde vei putea introduce cuvintele cheie. Va trebui însă să ai minim un listing în cont, dar nu trebuie să fie lansat, poate să fie inactiv sau cu stoc zero. Pașii pentru a crea rapid un listing îi poți găsi în acest articol (primii 7 pași).

Din proprie experiență, acel „suggested bid” este de obicei mai mic decât realitatea, deci pentru o estimare mai înțeleaptă recomand înmulțirea lui cu 1,5 (150%).

Exemplu

Să zicem că nișa „mens golf gloves” ne oferă niște oportunități bune din punct de vedere al prețului de producție/vânzare, deci al profitului. (Notă: pentru sfaturi despre găsirea de oportunități bune de produse, recomand acest articol).

Acesta este și cuvântul cheie principal al nișei, deci pentru el vom verifica „suggested bid”:

  1. Accesăm Advertising / Campaign Manager.
  2. Click pe butonul galben „Create Campaign”.
  3. Setăm un nume și un buget oarecare, și important: alegem „Manual Targeting”.
  4. La pasul următor, la „Choose products to advertise” alegem listing-ul creat (chiar daca e inactiv).
  5. Setăm un Default bid oarecare.
  6. Mai jos alegem „Provide your own keywords” și în căsuța introducem „mens golf gloves”.
  7. La „Match type” alegem „Exact”
  8. Click pe butonul galben „Add these keywords”.

Vom vedea cuvântul cheie în lista sub această formă:

După cum am spus mai sus, acest preț pe click sugerat e foarte optimist, deci recomand să luăm prețul maxim, în cazul nostru $0,76. Acesta îl vom înmulți cu 150%, deci ajungem la un preț pe click estimat de $1,14.

Estimarea PPC pentru o vânzare

Acum avem un cost aproximativ pentru un click venit din reclame Amazon PPC. Dar de câte click-uri avem nevoie pentru o vânzare? Asta depinde de 2 aspecte:

  1. Relevanța cuvântului cheie targetat.
  2. Conversia listing-ului, dictată de calitatea imaginilor și a textului, și de review-uri.

Să zicem că relevanța e maximă (dacă cuvântul e „mens golf gloves”, noi nu vindem mănuși de ciclism), iar listing-ul are imaginile și textul de cea mai bună calitate. Review-urile din păcate nu pot fi prea multe la început.

În acest caz, o conversie de 10% estimată e plauzibilă. Pe viitor, după obținerea mai multor review-uri și testarea imaginilor și a textului pentru găsirea variantei optime, se poate ajunge la rate de conversie de 20-25% din PPC.

Așadar, o conversie de 10% înseamnă că 1 din 10 click-uri ne aduce o vânzare. Dacă luăm prețul pe click estimat din exemplul de mai sus, avem un cost de $1,14 x 10 = $11,4 / vânzare.

Câteva scenarii

În următorul articol voi prezenta trei scenarii pentru calculul bugetului total de început care pornesc de la un produs constant ca și costuri, dar în nișe unde variază profitul, cererea și concurența:

  1. Concurență mare, cerere mare, profit mediu
  2. Concurență medie, cerere mare, profit mediu
  3. Concurență mică, cerere medie, profit mare
Recomandare: Abonează-te la newsletter pentru a primi articolele care vor apărea aici, dar cu o săptămână înainte. De asemenea, acolo voi trimite informații exclusive care nu vor apărea pe blog!
Tags
Show More
Jungle Scout

Related Articles

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.