Tutoriale

Produsul tau are culori sau marimi diferite? Afla cum creezi variații pe Amazon

Primesc destul de des întrebări în genul: „cum adaug opțiuni de culoare produsului meu?” sau „dacă am mai multe mărimi îmi trebuie un cod de bare pentru fiecare?”. De obicei le recomand acestor persoane să citească articolul din documentația Amazon Seller care se referă la adăugarea de variații, însă este totuși un proces destul de complicat și m-am gândit că ar fi de ajutor să ofer mai multe detalii.

Câteva detalii necesare

Înainte de a vedea procesul practic, să vedem întâi cum funcționează variațiile pe Amazon.

Ce vede clientul?

Pe listing-urile produselor care au variații apar niște opțiuni în partea de sus, undeva sub preț. Tema variației e sub formă de paragraf (Color, Size etc) iar opțiunile apar ca și chenare conținând imagini sau text.

Structura din spate (general)

Produsele din baza de date Amazon sunt identificate prin 3 coduri:

  • ASIN – codul unic Amazon (Amazon Standard Identification Number).
  • Product ID – codul de bare UPC sau EAN. În foarte puține cazuri poate să lipsească.
  • SKU – cod de produs specific unui vânzător, introdus manual de vânzător sau automat de Amazon.

Perechea ASIN – Product ID va fi întotdeauna unică pentru un anumit produs. SKU va fi unic la nivel de vânzător, dar la nivel global pot exista mai multe SKU pentru același produs (în cazul în care sunt mai mulți vânzători pe același produs).

Dar variațiile?

Din punct de vedere al acestor coduri, variațiile sunt produse separate, deci de exemplu bidonul verde va avea propriul ASIN, Product ID și SKU, la fel și bidonul albastru. Legătura dintre variații se va face prin structura părinte-copil și prin completarea temei de variație (Color, Size etc.) și a atributelor specifice (Blue, Green, Large, Small etc.).

Părinții și copiii

Din punctul de vedere al atributului „Parentage”, produsele din baza de date Amazon pot fi Parent, Child sau nu vor avea acest câmp completat.

Produsele de tipul Parent au propriul ASIN și SKU, dar ele nu pot fi vândute, deci nu au un cod de bare asociat (Product ID).

Să luăm un exemplu:

  • Ne hotărâm să vindem un bidon pentru shake-uri ca în imaginea de mai sus.
  • În primă fază începem doar cu varianta cea mai bine vândută, să zicem cel transparent cu scris negru.
  • Vom adăuga produsul simplu, el va primi un ASIN și noi vom completa Product ID și SKU. Câmpul Parentage și orice ține de variații rămâne necompletat (oricum nu putem să le modificăm din interfața Seller Central).
  • După un timp ne hotărâm să mai adăugăm două culori: verde și albastru.
  • În primul rând creăm un produs Parent, separat de produsul existent (bidonul transparent).
  • Apoi setăm Parentage = Child la bidonul transparent și adăugăm cele două noi variații (verde și albastru) tot ca și Child.

Pentru crearea de produse parinte și copil vom folosi sistemul de adăugare/modificare a produselor prin upload de fișiere Excel, deci nu interfața standard de editare/audăugare produse din Seller Central. Prin acest Excel se pot completa toate detaliile asociate produsului, dar pentru simplitate recomand să aveți toate variațiile create dinainte ca și produse simple din interfața obișnuită (Inventory / Manage Inventory / Add a Product).

Pașii pentru unirea unor produse existente ca și variații

  1. În Seller Central, mergem la Inventory / Add Products via Upload.
  2. Accesăm tab-ul „Download an Inventory File”.
  3. La „STEP 1: SELECT THE TYPES OF PRODUCTS YOU WANT TO SELL” căutăm categoria din care face produsul nostru.
  4. La „STEP 2: SELECT THE TYPE OF TEMPLATE” alegem Advanced și facem click pe „Generate Template”.
  5. Se va descărca un fișier .xlsm pe care îl deschidem cu Excel sau alt program de calcul tabelar.
  6. Întâi accesăm tab-ul „Valid Values” și verificăm coloana „Variation Theme”. Acolo aflăm care sunt temele după care poate varia această categorie de produse (ex. ColorName, Length, Weight, ColorSize etc.). Notă: dacă nu există coloana „Variation Theme”, atunci această categorie nu acceptă variații.
  7. Accesăm tab-ul Template.
  8. Pe prima coloana, Product Type, completăm cu singura valoare disponibilă, pentru toate rândurile pe care vrem să le completăm (variațiile + părintele).
  9. Pe primul rând completăm datele părintelui (câmpurile obligatorii, restul le lăsăm goale):
    • Seller SKU – la alegere, de exemplu „ShakerBottleParent”
    • Brand Name – același ca la variații
    • Product Name – nume general, de exemplu dacă variația e „Shaker Bottle, Black”, aici va fi doar „Shaker Bottle”
    • Parentage: parent
    • Variation Theme: cea aleasă de noi (Size, Color etc.)
    • Update Delete: Update
  10. Pe următoarele rânduri punem datele produselor existente pe care vrem să le unim ca și variații:
    • Seller SKU: cel existent, pentru identificare
    • Product ID: cel existent, pentru identificare
    • Product ID Type: upc/ean
    • Parentage: child
    • Parent SKU: cel completat mai sus la părinte, de exemplu „ShakerBottleParent”.
    • Relationship Type: Variation
    • Variation Theme: cea aleasă de noi (Size, Color etc.)
    • Update Delete: PartialUpdate. Notă: este foarte important să completăm aici PartialUpdate, pentru că dacă lăsăm gol sau punem Update, se vor șterge toate informațiile asociate produsului (texte, preț etc).
  11. Salvăm tabelul.
  12. În secțiunea „Add Products via Upload” accesăm tab-ul „Check and Upload your Inventory File” și uploadăm tabelul întâi sub „Check Your File” pentru a verifica dacă totul e în regulă.
  13. Uploadăm tabelul final în chenarul „Upload File”.
  14. Așteptăm cel puțin 30 de minute pentru ca modificările să fie vizibile pe Amazon.

După cum am menționat într-un articol anterior și în eBook-ul „Business a l’Amazon – rețeta care nu pică greu”, produsele care oferă multe variații sunt o oportunitate destul de bună în ultima vreme pentru că au o concurență mai mică decât produsele simple, care de obicei sunt luate cu asalt de noii vânzători, absolvenți ai diverselor cursuri.

Recomandare: Abonează-te la newsletter pentru a primi articolele care vor apărea aici, dar cu o săptămână înainte. De asemenea, acolo voi trimite informații exclusive care nu vor apărea pe blog!
Tags
Show More
Jungle Scout

Related Articles

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.